Knud Illeris tidl. professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet og Roskilde Universitet taler om læringens processer og dimensioner.
De to processer er:
1. En samspilsproces mellem individet og dets omgivelser.
2. En indre mental tilegnelses- og bearbejdesesproces, hvorigennem impulserne fra samspillet integreres med resultaterne af tidligere læring.
Begge processer skal være aktive for at der opstår læring.
De tre dimensioner er :
1. Indhold ses som viden (ved), forståelse(forstår) og færdigheder(kan). Hvor man tilstræber mening(kompetence)og mestring og udvikler funktionalitet.
2. Drivkraft ses som motivation, følelser og vilje. Hvor man tilstræber psykisk balance(kompetence) og udvikler sensitivitet.
3. Samspil ses som handling, kommunikation og samarbejde. Hvor man tilstræber integration(kompetence)og udvikler socialitet.
Alle dimensioner er dynamiske og afhængige af hinanden og en samfundsmæssig kontekst.
Illeris har i forhold til andre teoretikere fokus på motivation, følerser og vilje, og kan derfor være interessant i en erhvervskole kontekst.
Erhvervskole elever er udfordret af at der er stor spredning i alder og fagligt (praktisk og teoretisk) niveau.
Og omkring digital dannelse er der store forskelle, hvilket giver store udfordringer, da de fleste underviserne ej heller har den nødvendige viden.
Det gør at de digitale teknologier ikke bliver brugt som en udvikling i form af differentiering og øget relation til den enkelte elev.
1. Omkring indhold, bliver det de elever der har en funktionalitet på området der giver uformel læring videre til de øvrige elever, uden nødvendigvis at forstå meningen bag.
2. De digitale stærke elever oplever måske motivation, men ikke nødvendigvis psykisk balance da meningen mangler. De svage digitale elever kan meget nemt blive tabt.
3. Med hensyn til at opnå integration i samspillet bliver det rigtigt svært når de to første dimensioner ikke er opfyldt.
Hej Anne. Du kommer meget hurtigt ind til benet. Og du har ret i at underviserne mangler viden omkring digital dannelse og især differentiering og at de digitale svage elever ikke formår de simple ting samtidig med at de "dygtige" elever ikke oplever den sparring og udvikling som de har behov for. har du mulighed for et enkelt eksempel på en situation fra egen praksis. Sus
SvarSletI indlæg 2 har jeg nogle problemstillinger med fra egen praksis.
SvarSletProblemstillinger som til dels afhjælpes via Frederiksberg modellen men også kræver at jeg som underviser får digital dannelse, samt får sat mig ind i de forskellige digitale teknologier.