Digital dannelse
Under forrige indlæg beskrev jeg kun det at lære at anvende digitale medier. Men eleverne har også brug for at blive støttet til at bruge IT, til at udvide deres horisont.
Derfor er det ifølge "Tækker & Paulsen" vigtigt at hver eneste anvendelse af IT og medier i undervisningen, bør ske i et digital dannelses perspektiv. Skolen skal således hjælpe eleverne med:
1. Lære at bruge nye medier med omtanke.
2. Lære at lære i den ny komplekse mediesituation, hvor meget forstyrrer og kræves.
3. Opbygge trans kulturelle, horisont udvidende lærings netværk.
4. Gennemskue de nye medier i sammenhæng med hele samfundets udvikling.
5. Lære at arbejde og udtrykke sig kreativt på tværs af medier og platforme.
6. Lære at anvende de nye netværksmuligheder til gode former for fællesskab og samvær.
Ovenstående kræver at skolen / underviserne er rigtigt klædt på.
Det er jeg ikke !!
Foruden at jeg mangler en overordnet digital dannelses politik, træder jeg ind i et piv åbent læringsrum, hvor eleverne tror de kan multitaske men tit er afhængige af de sociale medier, og derfor er der ofte ingen fælles opmærksomhed.
1. Min grundlæggende holdning er at jeg ikke vil være bussemand, og derfor kommer til at virke svag, når det drejer sig om det piv åbne læringsrum.
2. Når jeg fx. beder om at der laves videoer til fremlæggelse, er jeg afhængig af at eleverne kan undervise hinanden, og får derfor ikke sikret at der sker den rette læring og mister i dette tilfælde relationen til den enkelt elev og muligheden for at differentiere.
På H.C. Ørsted Gymnasiet på Frederiksberg har de lavet en strategi for digital dannelse.
Strategien har 3 dimensioner: Tekniske dimension, Kognitiv dimension og Socio - emotionelle dimension.
Formået er at eleverne motiveres (drivkraften) til digital dannelse
Gennemførelse:
1. Opstil sammen med eleverne en liste over hvad digital dannelse vil sige.
2. Lad eleverne vurdere for hver enkelt kompetence på den liste, klassen opstiller, hvor digitalt dannede de mener de er - på en skala fra 1 -10.
3. Topscorereleverne redegær for, hvad de mener dette dannelseselement går ud på og hvorfor de anser, de ligger højt.
4. Eleverne kortlægger sig selv i det "Digitale kompetencehjul"
5. Lad dem reflektere: Stemte resultatet overens med deres forventninger om sig selv? Indehold testen elementer, der forbløffer dem? Er de enige om hvad hjulet indeholder?
6. Sammenligning med den liste, klassen opstillede i fællesskab og det digitale kompetencehjul.
7. Handlingsplan: Hvad skal den enkelte elev arbejde videre med?
Jeg tror ikke at den ovenstående gennemførelse direkte kan overføres til erhvervskolerne generelt, men det at man får nået den enkelte elev og set hvor hjælpen skal sættes ind, lyder godt.
Man får også talt dannelses generelt og måske sammen med samarbejdsaftale.
Hej igen
SvarSletSuper godt indlæg. du har fat i noget meget rigtig omkring digital dannelse. det du tænker er en fin ide som jeg sagtens kan anvende i mit klasserum og med de udfordringer der er. At få eleverne på banen og italesætte hvad digital dannelse er og eleverne bliver udfordret på deres forskellige kompetencer kompetencer.
Tak, og som du kan se under første indlæg, giver Frederiksberg modellen svar på det omkring elevernes digitale dannelse.
SvarSletMht. Min egen digitale dannelse, er dette modul måske et af svarene, og Illeris' trekant selvfølgelig :-)